I Linköpings tätort används 65 bussar i den dagliga trafiken. Enligt Eva Jylltorp är endast fem av dem utrustade med luftkonditionering.
I Norrköping rullar 18 stadsbussar. Ingen av dem har klimatanläggning.
Motala trafikeras av elva bussar. En av dem har luftkonditionering.
– Värmen har varit besvärlig och vi har fått in en del klagomål, men jag kan inte påstå att det varit någon större anstormning, säger Jylltorp och fortsätter:
– När det pågående avtalet för tätortstrafiken i Linköping och Norrköping handlades upp 2010 fanns inte luftkonditionerade bussar med i kravspecifikationen. Vi håller dock på att förbereda upphandlingen som ska leda till nya avtal från och med 2020. Här kommer det att finnas krav på att temperaturen inne i bussarna ska kunna sänkas tre grader jämfört med temperaturen utanför.
Eva Jylltorp betonar att samtliga Expressbussar och de flesta bussar som kör landsbygdstrafik har klimatanläggning och att de som kör tätortsbussarna har ett mindre luftkonditioneringssystem vid förarplatsen.
– Det garanterar att de har en bra arbetsmiljö och det är ändå det viktigaste.
I samband med de nya avtalen kommer också flera av de äldre bussarna att bytas ut mot nyare modeller där klimatanläggning ingår som standardutrustning.